GRRRRR

En onsdag som började mycket bra med 1 timme på gymmet för att sedan fortsätta med föreläsning och självständigt arbete. känns skönt att arbetet går frammåt och att man kommer in i det mer och mer.
Sen bar det av hemmåt för att ge sig ut och köra pass numer två för dagen när det gäller träning. och detta pass blev 8 km hårdare löpning vilket känndes mycket bättre än gårdagen.

Nu har jag just kollat på uppdrag granskning och konstaterat att det fin människor som är dumma i skallen så man blir mörkrädd. Dagens program handalde om den indragna ambulansen i ÅSELE kommun, en kommun som består av 3-4000 invånare och som nu står utan ambulans. Närmsta ambulans finns 30 min där ifrån om de inte är ute på uppdrag för då tar det längre tid. Ambulansen har dock ersatts med en akutbil men vem som helst kan ju fatta att det inte funkar. En akutbil kan/ får inte transportera en patient utan bara ge vård på plats. och det som gör mig mest förbannad är att det är någon läkare som varit med och röstat fram detta förslag. Jag menar han om något borde väl veta att tid är liv. Det finns nämligen vissa tillstånd som kräver att du kommer till just sjukhus fort, visst man kan göra mycket i en akutbil men i och med att du inte kan transportera patienter så kan du inte ge dem full vård. Ex Vid stroke är tiden in till sjukhus och rätt behandling a och o för att minska konsekvenserna av asjukdomen. Vid hjärtinfarkt har du en viss tid på dig in till sjukhus för att få genomgå en så kallad PCI. Finns många andra sjukdomar och symtom som också kräver snabb sjukhusvård. i och med att dessa indragningar har gjorts gör  det att det tar minst 30 min längre tid innan personen kommer till sjukhus och på 30 min hinner det hända otroligt mycket i dessa fall handlar det om liv eller död.

Kan rekomendera alla att se detta avsnitt och det finns på. www.svtplay.se programmet är uppdrag granskning och det sändes den 29/2-2012 kl 20:00

Snacka om att man kan bli förbannad.

Kommentera här: